تفاوت دانه‌های قهوه ترک، فرانسه، اسپرسو

تفاوت دانه‌های قهوه ترک، فرانسه، اسپرسو

قهوه یکی از جذاب‌ترین و رایج‌ترین نوشیدنی‌های سرتاسر جهان محسوب می‌شود و این دانه خوش‌طعم طرفداران زیادی در تمام کشورها دارد. علاقه به نوشیدن قهوه دلایل زیادی دارد که مهم‌ترین آن را می‌توان در طعم، بو قهوه و فواید بی‌شمار آن جستجو کرد. اما جالب است که با وجود رایج‌بودن مصرف این نوشیدنی، بسیاری از افراد از تفاوت‌های میان انواع قهوه‌ها اطلاعی ندارند و تصورات اشتباهی درباره قهوه‌ها و نوع مصرف آن‌ها پیدا می‌کنند. در این میان قهوه ترک، قهوه فرانسه و قهوه اسپرسو نام‌آشنا‌ترین قهوه‌ها میان علاقه‌مندان دنیای این نوشیدنی محسوب می‌شوند و حتی عده‌ای ترجیح می‌دهند با خرید فرنچ پرس، موکاپات و دستگاه‌های دم‌کردن قهوه، این نوشیدنی جذاب را در منزل یا محل کارشان آماده کنند. در ادامه قصد داریم راجع به این ۳ قهوه خوش‌طعم اطلاعاتی به شما بدهیم و فاکتورهایی که موجب تفاوت میان آن‌ها می‌شود را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

انه‌های قهوه ترک، فرانسه، اسپرسو
انه‌های قهوه ترک، فرانسه، اسپرسو

تفاوت میان قهوه‌های ترک، فرانسه و اسپرسو در چیست؟

بسیاری تصور می‌کنند تفاوت میان قهوه‌های ترک، فرانسه و اسپرسو از زادگاه آن‌ها و نوع دانه‌های قهوه‌ای است که برای سرو هرکدام مورداستفاده قرار می‌گیرد، درحالی‌که این تصور غلط است و قهوه ترک، فرانسه و اسپرسو از لحاظ پایه‌ای هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و حتی نوع قهوه‌ای که برای تهیه‌شان استفاده می‌شود، برابر است. آنچه موجب تفاوتشان می‌شود، شیوه سرو و آماده‌سازی آن است. در حقیقت شیوه سرو هر یک از این قهوه‌ها باعث می‌شود تا در فاکتورهای دیگر مانند رست، آسیاب، طعم، مزه، میزان کافئین و … تفاوت چشم‌گیری پیدا کنند و هر کسی با توجه به ذائقه‌اش به یکی از این قهوه‌ها علاقه‌مند شود. در ادامه فاکتورهایی که موجب تفاوت این قهوه‌ها می‌شود را بیان خواهیم کرد.

تفاوت طعم قهوه ترک، فرانسه و اسپرسو

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها میان ۳ قهوه ترک، فرانسه و اسپرسو طعم و مزه آن است که انتخاب آن به سلیقه افراد بازمی‌گردد. برخی دوست دارند قهوه‌ بسیار تلخ را در طول روز مصرف کنند و ترجیح برخی دیگر مصرف قهوه‌های سبک‌تر است. این جا است که باید بین قهوه ترک، فرانسه و اسپرسو قهوه‌ای که با ذائقه‌تان هم‌خوانی دارد را انتخاب کنید. در میان این ۳ قهوه، قهوه فرانسه تلخی کمتری دارد و در جایگاه بعد قهوه ترک قرار می‌گیرد. تلخ‌ترین قهوه، قهوه‌ اسپرسو است که علاقه‌مندان به طعم تلخی زیاد می‌توانند از آن استفاده کنند. قهوه فرانسه به‌حدی رقیق است که بسیاری آن را با چای مقایسه می‌کنند و به‌همین‌علت رایج‌ترین قهوه برای صبحانه به شمار می‌آید. حتی می‌توانید باز هم برای متعادل‌کردن تلخی آن از شیر یا فوم شیر استفاده کنید.

قهوه ترک هم از طرفی به‌دلیل داشتن ذرات معلق قهوه یا لورد، طعمی متفاوت‌تر از قهوه فرانسه و اسپرسو دارد و خاص‌پسندان ترجیح می‌دهند این قهوه را در رژیم غذایی روزانه‌شان قرار دهند. علاوه‌براین، قهوه ترک تنها قهوه‌ای است که می‌توان آن را با شیر دم کرد و طعم جذاب‌تری به آن داد. قهوه فرانسه و اسپرسو امکان دم‌کردن با شیر را به شما نمی‌دهند و تنها می‌توانید با خرید فرنچ پرس یا خرید موکاپات در منزل آن‌ها را با آب دم و با تهیه شیر یا فوم شیر را این ۲ ماده را با یکدیگر ترکیب کنید. قهوه ترک را اصولا با شیرینی‌هایی مانند راحت‌الحلقوم، باقلوا یا خوراکی‌های این چنینی مصرف می‌کنند و قهوه فرانسه در وعده صبحانه معمولا با کروسان فرانسوی مصرف می‌شود. بهترین خوراکی همراه برای اسپرسو نیز کوکی یا شکلات‌ است.

حتما بخوانید  ایده‌هایی جذاب برای خرید کادو برای رفیق پسر 1403
تفاوت طعم قهوه ترک، فرانسه و اسپرسو
تفاوت طعم قهوه ترک، فرانسه و اسپرسو

بهترین زمان مصرف قهوه ترک، فرانسه و اسپرسو چه ساعتی از روز است؟

زمان مصرف این قهوه‌ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. برخی با خرید موکاپات و یا خرید فرنچ پرس کار خود را در منزل راحت می‌کنند و دیگر نیاز به رفتن به کافی‌شاپ برای تهیه قهوه روزانه خود ندارند. اگر در منزل این دستگاه‌ها را داشته باشید، دیگر محدودیتی متوجه‌تان نمی‌شود و انتخاب زمان مصرف قهوه به سلیقه‌تان بستگی خواهد داشت، اما بهتر است به نکاتی در این باره توجه داشته باشید.

بین ساعات ۸ تا ۹ صبح کورتیزول به بالاترین سطح در بدن شما می‌رسد و این یعنی در این ساعات شما پس از خواب شبانه خود بسیار هوشیار هستید. اگر بخواهید در این زمان قهوه مصرف کنید، حجم زیادی از کافئین قهوه هدر می‌رود و صرف هوشیاری شما نمی‌شود. پس بهتر است از قهوه به‌منظور نوشیدنی انرژی‌زا در ساعات اولیه صبح استفاده نکنید. از طرف دیگر، بین ساعت ۱۲ تا ۱ ظهر و ۱۷:۳۰ تا ۱۸:۳۰ بعدازظهر هم ترشح کورتیزول افزایش پیدا می‌کند. با توجه به این مسئله، بهترین زمان برای صرف قهوه در طول روز بین ۹ صبح تا ۱۱:۳۰ ظهر است و می‌توانید انرژی لازم از مصرف قهوه را در این ساعات دریافت کنید.

توصیه می‌کنیم با معده خالی قهوه مصرف نکنید، چرا که این ماده خاصیت اسیدی دارد و قطعا معده شما را اذیت خواهد کرد. قطعا نوشیدن قهوه بعداز غروب آفتاب نیز باعث اخلال در خواب شبانه شما می‌شود و بهتر است از بعدازظهر به بعد قهوه ننوشید.

بهترین زمان مصرف قهوه ترک، فرانسه و اسپرسو چه ساعتی از روز است؟
بهترین زمان مصرف قهوه ترک، فرانسه و اسپرسو چه ساعتی از روز است؟

اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید و به توصیه دیگر ورزشکاران قصد دارید برای بالابردن انرژی خود نوشیدنی خاصی مصرف کنید، قهوه بهترین انتخاب خواهد بود. تحقیقات بسیار زیادی نشان می‌دهد نوشیدن قهوه پیش‌از انجام ورزش یا فعالیت‌های سنگین توانایی فرد برای تمرین‌های طولانی و سنگین را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر پیش‌از وعده تمرینی خود یک شات قهوه بنوشید، در طول تمرین ۲برابر انرژی بیشتر نسبت به روزهای دیگر خواهید داشت. از‌سوی‌دیگر نوشیدن قهوه پس از تمرین هم باعث کاهش دردهای عضلانی می‌شود و مصرف آن در کنار کربوهیدرات بعد از تمرین انرژی لازم برای ریکاوری عضلات شما را فراهم می‌کند. پس با این حساب توصیه می‌کنیم با توجه به شرایطتان، رژیم غذایی خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید از مزایای قهوه در برنامه تمرینی خود بهره‌مند شوید. خرید فرنج پرس به شما کمک می‌کند در هر ساعتی پیش یا پس‌از تمرین، تنها در عرض چند دقیقه یک فنجان قهوه برای خود تهیه کنید.

میزان کافئین قهوه ترک، فرانسه و اسپرسو چقدر است؟

یکی دیگر از مواردی که موجب تفاوت میان قهوه ترک، فرانسه و اسپرسو می‌شود، میزان کافئین هریک از این نوشیدنی‌ها است. این مسئله که کدام قهوه کافئین بیشتر و کدام قهوه کافئین کمتری دارد برای بسیاری از افراد مهم است و باید با اطلاع از آن نوشیدنی روزانه خود را انتخاب کنند. همان‌طور که گفتیم، قهوه فرانسه مانند چای رقیق است به‌همین‌علت نسبت به قهوه اسپرسو یا ترک در فنجان‌های بزرگ‌تری سرو می‌شود. حتی بزرگ‌تربودن فنجان قهوه‌ فرانسه نیز کافئین آن را بیشتر نمی‌کند و باید بدانید این قهوه در مقایسه با قهوه ترک و اسپرسو کافئین کمتری دارد. در مرتبه بعدی، قهوه ترک قرار می‌گیرد که سطح کافئین آن درست بین قهوه فرانسه و اسپرسو است و می‌تواند یک نوشیدنی نسبتا انرژی‌زا برای طول روز باشد. اما در این میان قهوه اسپرسو بالاترین سطح از کافئین را در میان این سه نوع قهوه دارا است و به‌همین‌علت ورزشکاران پیش از تمرین یک شات از آن را مصرف می‌کنند. اگر در طول روز نیاز به کافئین زیاد دارید، باید به‌سراغ قهوه اسپرسو بروید.

میزان کافئین قهوه ترک، فرانسه و اسپرسو چقدر است؟
میزان کافئین قهوه ترک، فرانسه و اسپرسو چقدر است؟

کدام یک از این قهوه‌ها برای لاغری بهتر است؟

بسیاری از افراد به‌شکل دائم یا مقطعی در دوران رژیم قرار می‌گیرند و به‌همین‌علت کالری و خاصیت مواد غذایی که مصرف می‌کنند برایشان اهمیت زیادی دارد. همچنین جمله «قهوه برای لاغری مناسب است» در میان افراد دهان به دهان می‌چرخد. در پاسخ به این پرسش اساسی باید گفت یک فرد سالم در طول روز می‌تواند بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف کند. برای کاهش وزن، بهترین گزینه قهوه‌های سیاه هستند که شامل انواع مختلفی از قهوه ترک، دمی، اسپرسو و … می‌شوند. بنابراین فرقی ندارد که کدام نوع قهوه را مصرف کنید، این نحوه مصرف قهوه است که باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود. برای مشاهده بیشترین تاثیر از قهوه در کاهش وزن بهتر است فواصل میان دریافت کافئین روزانه خود را افزایش دهید تا در طول روز اشتهایتان به‌شکل قابل‌توجهی کاهش یابد. همچنین فکر مصرف قهوه‌های فوری را از سرتان خارج کنید، چراکه این نوع قهوه‌ها قند، چربی و کالری بالایی دارند و موجب افزایش وزنتان می‌شوند. می‌توانید با خرید فرنچ پرس در منزل، انواع قهوه را به‌راحتی سرو کنید. ترکیب قهوه‌ آماده‌شده در منزل با شیرهای پروتئینی، کم‌چرپ و فاقد قند می‌تواند یک ترکیب جذاب و بی‌نظیر به‌عنوان میان‌وعده باشد. لازم است بدانید اگر چه تمام قهوه‌ها می‌توانند در زمان مصرف درست موجب لاغری شوند، اما بهترین گزینه قهوه اسپرسو است که کافئین بالا و کالری کمی دارد. همان‌طور که گفتیم کافئین بالای اسپرسو می‌تواند سطح انرژی شما را برای انجام فعالیت‌های روزانه و تمرین‌های ورزشی افزایش دهد و سوخت‌و‌سازتان را بیشتر کند. بنابراین نوشیدن یک شات قهوه در طول روز روند کاهش وزنتان را سرعت خواهد بخشید.

کدام یک از این قهوه‌ها برای لاغری بهتر است؟
کدام یک از این قهوه‌ها برای لاغری بهتر است؟

سخن پایانی

حتما بخوانید  20 ایده تزیین سفره یلدا شیک

مصرف قهوه از گذشته‌های دور میان افراد رواج بسیار زیادی داشته است. در ده‌های قبل مردم برای نوشیدن این ماده خوش‌طعم مجبور به حضور در قهوه‌خانه‌ها و کافه‌ها بودند، اما امروزه با وجود دستگاه‌های قهوه‌ساز خانگی و یا خرید فرنچ پرس این فرایند آسان‌تر شده و می‌توان در منزل در عرض چند دقیقه چند فنجان قهوه خوش‌طعم و خوش‌عطر را آماده کرد. اگر قصد تهیه قهوه در منزل خود را دارید، توصیه می‌کنیم به نکات گفته‌شده در رابطه با تفاوت انواع قهوه توجه کنید تا بتوانید مناسب‌ترین نوشیدنی با ذائقه‌تان را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.