چگونه بوی بد فلاسک چای را از بین ببریم؟

چگونه بوی بد فلاسک چای را از بین ببریم؟

یکی از وسایل کاربردی که برای نگهداری انواع نوشیدنی سرد و گرم به کار می‌آید، فلاسک است. این همراه همیشگی در هر شرایطی مانند پیک‌نیک رفتن با خانواده و دوستان، مسافرت، هنگام ورزش، محل کار و یا در هر شرایط دیگری به‌خصوص برای کسانی که باید به‌طور مداوم چای یا قهوه بنوشند، کاربرد و استفاده فراوانی دارد، اما معضل بزرگ استفاده از آن برطرف‌کردن بوی بد درون آن بعداز استفاده است. بنابراین خوب است با خرید فلاسک، نکاتی را بدانید تا به‌راحتی بتوانید بوی درون آن را از بین ببرید و با خیال آسوده از آن استفاده کنید.

نکات مهم برای ازبین‌بردن بوی قهوه
نکات مهم برای ازبین‌بردن بوی قهوه

نکات مهم برای ازبین‌بردن بوی قهوه

اگر با شستن کامل بطری، باز هم موفق به ازبین‌بردن بوی بد آن نشدید، هرگز آن را روز نیندازید و یا اقدام به خرید فلاسک جدید نکنید، چون بی‌شک دوباره این مشکل برایتان پیش خواهد آمد. بنابراین بهتر است که فوت کوزه‌گری را یاد بگیرید و بتوانید به بهترین شکل از این وسیله کاربردی استفاده کنید. در ادامه بهترین روش‌ها را برای حل این مشکل ذکر کرده‌ایم که با استفاده از آن‌ها دیگر نگران بوی بد فلاسک خود نباشید.

 شستن بطری بعداز هربار استفاده

طبیعی است که اگر ظروف عادی هم پس‌از هربار استفاده به‌خوبی شسته نشوند، پس‌از مدتی بو می‌گیرند. اما این مشکل در مورد فلاسک بیشتر بخواهد بود، زیرا عطر چای و قهوه زیاد است و با بستن درب آن، جلوی جریان هوا گرفته می‌شود.  بنابراین پس‌از هربار استفاده از فلاسک، آن را با استفاده از برس بلند مخصوص شستشو بشویید. اگر  چنین برسی را در دسترس ندارید، می‌توانید چند قطره از مایع ظرفشویی را به‌همراه مقدار کمی آب درون فلاسک بریزید، سپس درب فلاسک را ببنید و برای مدتی آن را تکان دهید و سپس محتویات را خالی کنید. به احتمال زیاد با 1 الی 3 بار انجام این کار، دیگر بویی را از داخل بطری حس نخواهید کرد.

جرم‌گیری

حتما روی لیوان یا استکان‌ها، گاهی متوجه ایجاد جرم‌های قهوه‌ای حاصل از چای یا قهوه شده‌اید. پس اگر فلاسک هم به‌خوبی شسته نشود پس‌از مدتی دچار جرم‌گرفتگی خواهد شد. درب و بطری دارای درزهای بسیاری است که ذرات ریز چای یا قهوه در آنجا تجمع می‌یابند و به جرم تبدیل می‌شوند و درنهایت همین جرم‌ها یکی از عوامل اصلی بوی بد خواهند بود. بنابراین اگر تا به امروز ظرف چای و قهوه خود را به‌خوبی نشسته‌اید، حتما جرم‌گیری کنید. احتمالا یک اسکاچ و مایع ظرفشویی برای انجام این کار کفایت می‌کند.

حتما بخوانید  طراحی و چیدمان یک کافی بار خانگی شیک و ساده
از بین بردن بوی بد داخل فلاسک
از بین بردن بوی بد داخل فلاسک

جوش‌شیرین را دست‌کم نگیرید

جوش‌شیرین همان جرم‌گیری طبیعی و قوی‌ای است که دنبالش می‌گردید! اگر با روش بالا جرم‌های فلاسک نروند و یا اینکه بخواهید از تمیز‌شدن آن مطمئن شوید، جرم‌گیری با جوش‌شیرین یکی از بهترین گزینه‌هاست. به این صورت که ابتدا یک قاشق از جوش‌شیرین را طوری با آب مخلوط کنید تا ماده‌ای خمیری شکل به دست بیاید. سپس آن را با استفاده از اسکاچ، بر روی درزها و یا داخل ظرف بکشید. این کار را یک تا ۲بار انجام دهید تا مطمئن شوید جرم آن کامل از بین رفته است.

لیمو یک بوگیر و پاک‌کننده حرفه‌ای

لیمو با خاصیت اسیدی خود خاصیت پاک‌کنندگی خوبی دارد. بنابراین در فرآیند بوزدایی، می‌توانید مقداری لیمو را داخل فلاسکی که شسته‌اید بچکانید. در مرحله بعد مقدار کمی جوش شیرین و سپس آب جوش را هم به آن اضافه کنید. اکنون با بستن درب ظرف شروع به تکان‌دادن آن کنید. در آخر مجددا ظرف را بشویید. با این روش بوی بد فلاسک چای را گرفته و فلاسکی تمیز و براق داشته باشید.

قرص دندان و پاکسازی فلاسک

قرص دندان می‌تواند به‌آسانی دندان‌های مصنوعی را سفید و آن‌ها را تمیز کند. این ویژگی به‌خاطر وجود جوش‌شیرین و بسیاری از ترکیبات پاک‌کننده در این ماده است. بنابراین تا نیمه، درون ظرف را آب جوش بریزید و سپس یک یا دو قرص دندان را به آن اضافه کنید. می‌توانید کمی آن را تکان دهید و به‌مدت 20 دقیقه بگذارید تا در همان حالت بماند. قرص دندان با تولید کف بسیار زیاد، می‌تواند تمام سطح داخلی فلاسک را دربربگیرد و باعث ازبین‌رفتن بوی ناخوشایند شود.

در این روش، قرص دندان در مجاورت آب، کف زیادی تولید می‌کند بنابراین بهتر است بطری را داخل ظرفشویی قرار دهید. در آخر نیز آن را کاملا بشویید.

جوش‌شیرین و سرکه

برای ازبین‌بردن جرم و لکه‌های ایجاد‌شده در هر ظرفی، به‌سراغ جوش‌شیرین و سرکه بروید. ابتدا فلاسک را بشویید. در مرحله بعد 3 قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین و نصف فنجان سرکه را به آن اضافه و با بستن درب آن شروع به تکان‌دادن کنید. پس‌از آن با مایع ظرفشویی به‌خوبی ظرف را شستشو دهید. در انتها خواهید دید که بطری از هر گونه جرمی، کاملا پاک و تمیز‌شده است.

نمک طعام یک تمیزکننده بی‌نظیر

حتما از خواص ضدباکتری نمک آگاه هستید. این خاصیت برای رفع جرم‌ها و درنهایت حذف کامل بوی بد فلاسک کمک بسیاری می‌کند. ابتدا بطری خود را تا کمتر از نصف آن یخ بریزید، سپس 3 الی 4 قاشق چای خوری نیز نمک به آن اضافه کنید. بگذارید کمی یخ‌ها آب شوند، سپس با بستن درب ظرف، آن را به‌آرامی تکان بدهید و در آخر آبکشی کنید.

فلاسک
فلاسک

استفاده از برنج برای رفع بوی بد

برنج هم یک بوگیر خوب و کاربلد است! برای این کار ابتدا 1 لیوان آب را داخل فلاسک بریزید. سپس نوبت اضافه‌کردن 2 تا 3 قاشق برنج خام است. درب فلاسک را بسته و آن را برای مدتی به‌خوبی تکان دهید. 10 دقیقه که به همان حالت ماند، درب را باز کنید و ظرف را مجدد بشویید.

حتما بخوانید  بهترین زمان مصرف قهوه برای چربی‌سوزی

از یک مسواک کمک بگیرید

بخش‌هایی از خود بدنه فلاسک و همین‌طور درب آن که دارای شیارهای بسیاری است که می‌توانید با استفاده از یک مسواک کاملا تمیز کنید. مسواک با نفوذ‌کردن به تمام شیارهای فلاسک، آن را به‌خوبی از جرم‌ها پاک می‌کند و در نهایت بوی بد آن را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

روش‌های دیگری برای تمیز‌شدن فلاسک وجود دارند که شامل، شستشو با پودر خردل، استفاده از آبلیمو به جای لیموترش و همچنین استفاده از نوشابه است.

در نهایت لازم است بگوییم پس‌از خرید فلاسک و هربار شستشو و یا انجام جرم‌گیری آن، درب ظرف را کامل نبندید و بگذارید که هوا در آن جریان داشته باشد. بستن کامل درب یکی از علل اصلی ایجاد بوی بد درون بطری است. بهتر است پس‌از خرید فلاسک از همان ابتدا این نکات را به‌خوبی رعایت کنید.

به یاد داشته باشید که هر یک از روش‌های گفته‌شده برای رفع بوی بد فلاسک چای را که انجام دادید، از خشک‌کردن محصول با دستمال خودداری و به‌جای آن پارچه‌ای را پهن کنید و بطری را روی آن قرار دهید. سپس بگذارید بطری با جریان طبیعی هوا خشک شود تا اگر بویی هم باقی مانده، این‌گونه از بین برود.

استفاده فلاسک در ماشین ظرفشویی
استفاده فلاسک در ماشین ظرفشویی

آیا استفاده فلاسک در ماشین ظرفشویی مجاز است؟

ماشین ظرفشویی یک دستگاه بسیار کاربردی برای شستن ظروف به تمیزترین شکل ممکن است. اما باید دقت کنید که ظروفی هستند که نمی‌توانید آن را با ماشین ظرفشویی بشویید و در صورت شستن آن با ماشین، ظرف آسیب‌ خواهد دید.

شاید فکر کنید گرمای ایجاد‌شده در فضای ماشین ظرفشویی و قرصی که برای شستن ظروف در ماشین قرار می‌گیرد، یک گزینه عالی برای رفع بوی بد فلاسک چای است. اما باید بگوییم که این تصور کاملا غلط است. حتی اگر ماشین ظرفشویی موفق به رفع بوی بد شود، به بخش عایق آسیب خواهد رساند. بنابراین جداره‌های بطری شما در ماشین ظرفشویی در امان نخواهد بود و بهتر است از انجام این کار خودداری کنید. اگر بطری شما از جنس شیشه است، می‌توانید آن را داخل ظرفشویی بشویید. اما این کار نیز به دفعات زیاد توصیه نمی‌شود.

اگر تمایل به شستن فلاسک داخل ماشین ظرفشویی دارید، هنگام خرید فلاسک، مطمئن شوید فلاسک و درب آن، قابلیت شستشو داخل ماشین ظرفشویی را داشته باشند.

سخن پایانی

با خرید فلاسک جدید می‌توانید یک چای خوش‌طعم و خوش‌عطر را هر زمان هوش کردید بنوشید. البته مهم است که با رعایت نکات گفته‌شده از تجمع جرم و ایجاد بوی بد خودداری کنید. اگر می‌خواهید عمر بطری عایق شما زیاد شود،  باید دقت کنید که بدنه و بخش بیرونی فلاسک را مداوم در معرض آب قرار ندهید و تنها داخل فلاسک و درب آن را بشویید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.