طرز تهیه چند نمونه دمنوش برای سرماخوردگی

خرید فرنچ پرس

سرماخوردگی، شایع ترین بیماری عفونی در جهان است که در هر فصلی می تواند گریبانگیر افراد شود. علائم سرماخوردگی شامل گلودرد، آبریزش بینی، عطسه، سرفه، خستگی و گاهی تب می باشد. در حالی که هیچ درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد، اما راه های مختلفی برای تسکین علائم و بهبودی سریعتر آن وجود دارد.

یکی از راه های موثر برای مقابله با بیماری، استفاده از دمنوش برای سرماخوردگی است. دمنوش های فواید سلامتی متعددی دارند و می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب و تسکین علائم سرماخوردگی مانند احتقان، سرفه و گلودرد کمک کنند.

طرز تهیه انواع دمنوش در سریع‌ترین زمان

چند چای گیاهی خوش طعم و موثر برای تسکین علائم سرماخوردگی می‌تواند در روزهای سرد پاییز و زمستان لذتبخش باشد. با خرید فرنچ پرس می‌توانید فرایند تهیه انواع دمنوش را ساده‌تر و سریع‌تر کنید و دیگر نگران سر رفتن دمنوش روی اجاق گاز نباشید!

در فرنچ پرس شما می‌توانید فرایند دم‌کشیدن گیاهان را در زمانی منتظر دم‌کشیدن و نوشیدن آن هستید، ببینید. کافی است آب جوش را همراه با گیاه خشک و کمی نبات بریزید، روی کاناپه بنشینید و پتو را دورتان بکششید و سپس دمنوش را نوش‌جان کنید.

طرز تهیه چند نمونه دمنوش برای سرماخوردگی

بهترین دمنوش برای سرماخوردگی

زنجبیل حاوی جینجرول است که خواص دارویی زیادی دارد. زنجبیل التهاب و درد را در بدن کاهش می‌دهد و گردش خون را بهبود می‌بخشد. دمنوش زنجبیل و عسل در درمان سرماخوردگی، گلودرد و سرفه بسیار مؤثر است. چای ریشه زنجبیل همچنین می‌تواند به درمان تهوع و استفراغ کمک کند.

از طرفی آیا می‌دانستید لیمو به‌جز داشتن ویتامین C به کاهش خلط نیز کمک می‌کند؟ اضافه کردن کمی آب‌لیموی تازه به دمنوش زنجبیل می‎تواند علاوه‌بر طعم و بوی خوب، خواص آن را چند برابر کند. به‌طورکلی برش‌های لیموترش یک عنصر عالی در ترکیب چای گیاهی است.

ضروری‌ترین ترکیب موجود در زردچوبه کورکومین نام دارد که یک آنتی‌اکسیدان و یک ضد التهاب قوی است. کورکومین همچنین به جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کند. احتمالا حالا می‌دانید که چرا چای زردچوبه تا این حد می‌تواند برای درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا موثر باشد.

طرز تهیه 3 دمنوش برای سرماخوردگی؛دمنوش مناسب سرماخوردگی

مواد لازم برای چای درمان سرماخوردگی

  • یک تکه کوچک زنجبیل تازه پوست کنده
  • ۱ فنجان عسل طبیعی
  • ۱ قاشق غذاخوری زردچوبه آسیاب شده
  • ۲ عدد لیموترش نصف‌شده، نازک برش داده‌شده و دانه‌شده
  • آب گرم

طرز تهیه:

  1. زنجبیل تازه را با هاون بهصورت خمیر درآورید.
  2. در یک کاسه عسل، زنجبیل و زردچوبه را با هم مخلوط کنید. سپس لیمو را به آن بیفزایید.
  3. ۲ قاشق غذاخوری از مخلوط حاصل را درون قوری بریزید و روی آن آب جوش اضافه کنید. بعد از حدود نمی ساعت دمنوش شما آماده است.

دمنوش پادزهر گلودرد

هنگامی که مریض هستید و خوردن، نوشیدن و صحبت کردن دردناک است، این چای گیاهی دوست شماست. مریم‌گلی یک درمان کلاسیک برای گلودرد است و همچنین شیرین‌بیان و ریشه گل‌ختمی نیز ‌از گیاهان موسیلاژین کلاسیک هستند؛ به این معنی که آن‌ها همان مواد لطیفی را تولید می‌کنند که دانه کتان و دانه چیا درست می‌کنند و باعث تسکین، پوشاندن و محافظت از بافت ملتهب گلو می‌شوند. این دمنوش، طعم مطبوعی دارد و از آن‌جایی که شیرین‌بیان ۵۰ برابر شیرین‌تر از شکر است، واقعاً نیازی به شیرین‌کننده اضافه ندارد.

دمنوش مناسب گلودرد

انواع دمنوش مناسب فصل پاییز

در فصل پاییز که میوه‌هایی مثل پرتقال، لیمو و انار به‌وفور یافت می‌شود می‌توانید با ترکیب این میوه‌ها با داروهای گیاهی مانند بابونه، آویشن، گل‌ختمی و گل بنفشه، عناب و حتی سیر و زنجبیل تازه دمنوش‌های متنوع با خواص بسیار زیادی را تهیه کنید و از تاثیرات شگفت‌انگیز آن در تقویت سیستم ایمنی و مقابله با بیماری‌ها به‌ویژه سرماخوردگی بهره ببرید.

به‌طورکلی سیر یک درمان طبیعی عالی برای سرماخوردگی یا آنفولانزا است. سیر به‌دلیل داشتن آلیسین و آلین، خواص ضد میکروبی، ضد درد، خلط‌آور و ضد آنفولانزا دارد و ضد عفونی‌کننده ریه است. کافیست ۳ حبه سیر له‌شده، ۱ قاشق عسل، نصف لیمو و ۱ فنجان آب را درون قوری بریزید و اجازه دهید تا طعم‌ها و خواص با هم مخلوط شود. این دمنوش را در حالی که هنوز گرم است، بنوشید.

دمنوش بابونه:

بابونه به دلیل خواص ضد التهابی و آرامش بخش خود شناخته شده است. این دمنوش می تواند به تسکین گلودرد، کاهش التهاب و بهبود خواب کمک کند.

مواد لازم:

  • 1 قاشق چایخوری گل بابونه خشک
  • 1 فنجان آب جوش
  • 1 قاشق چایخوری عسل

گل بابونه را به همراه آب جوش در قوری بریزید و به مدت 5 تا 10 دقیقه دم کنید. سپس دمنوش را صاف کرده و در صورت تمایل با عسل شیرین کنید.

دمنوش نعناع:

نعناع به دلیل خواص ضد التهابی و خلط آور خود شناخته شده است. این دمنوش می تواند به تسکین گلودرد، کاهش احتقان و سرفه کمک کند.

مواد لازم:

  • 1 قاشق چایخوری برگ نعناع تازه یا خشک
  • 1 فنجان آب جوش
  • 1 قاشق چایخوری عسل

برگ های نعناع را به همراه آب جوش در قوری بریزید و به مدت 5 تا 10 دقیقه دم کنید. سپس دمنوش را صاف کرده و در صورت تمایل با عسل شیرین کنید.

نکات دم‌کردن انواع دمنوش گیاهی

اولین نکته در تهیه دمنوش، انتخاب ظرف مناسب است. وقتی می‌خواهید مقدار کمی دمنوش را در یک زمان کوتاه دم کنید، مزیت فرنچ پرس نسبت به قوری‌های معمولی این است که با فشاری که به محتویات گیاهی وارد می‌کند، باعث می‌شود عصاره دارویی آن‌ها به طور مؤثرتری استخراج شود و در نهایت دمنوش باکیفیت‌تری به شما تحویل می‌دهد. در واقع اگر گیاهان نتوانند درون ظرف حرکت کنند، نمی‌توانند ترکیبات شفابخش خود را آزاد کنند. بنابراین مهم است که به گیاهان درون ظرف فضایی بدهید!

فقط کافیست قوری خود را با مقدار کافی یعنی حدود یک‌چهارم فنجان از ترکیبات چای گیاهی پر کنید و سپس روی آن آب جوش بریزید. سپس درب آن را بگذارید. حتی می‌توانید روی آنرا را با یک حوله کوچک بپوشانید که تا حد ممکن خواص دارویی داخل آن را حفظ کنید. بعد از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه دمنوش شما آماده است.

اگر رنگ چای تیره و از نظر بو قوی به نظر می‌رسد، بهتر است آن را صاف، کمی عسل به آن اضافه و سپس میل کنید. برای اطلاع از خواص دمنوش های خانگی برای لاغری این مقاله را مطالعه کنید.

قیمت فرنچ پرس
دمنوش

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی برخی از دمنوش های مفید برای سرماخوردگی پرداختیم. استفاده از دمنوش های گیاهی در کنار سایر اقدامات مانند استراحت کافی، نوشیدن مایعات فراوان و غرغره کردن با آب نمک می تواند به بهبودی سریعتر سرماخوردگی و تسکین علائم آن کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.