آشنایی با انواع قهوه و روش های دم کردن آن

آشنایی با انواع قهوه و روش های دم کردن آن

قهوه، نوشیدنی محبوب و پرطرفدار در سراسر جهان، با عطر و طعم منحصر به فرد خود، طراوت و انرژی را به ارمغان می‌آورد. اما دنیای قهوه فقط به یک نوع قهوه محدود نمی‌شود! در این راهنمای جامع، با انواع قهوه و روش‌های دم کردن آنها آشنا می‌شوید تا بتوانید قهوه‌ای متناسب با سلیقه خود، دم کنید و از آن لذت ببرید.

در مطالب زیر در مورد اینکه قهوه چیست و همچنین درمورد آشنایی با انواع قهوه و روش های دم کردن آن توضیح می دهیم.

قهوه چیست؟

قهوه یک نوشیدنی دم شد‌ه است که از دانه های قهوه بو داده تهیه می شود. دانه های قهوه از این گیاه استخراج می شود که بیشتر در آفریقا و آسیا استفاد‌ه می شود و اولین بار در اتیوپی کشت شد. البته امروز‌ه کشورهای زیادی در پرورش این بذر نقش دارند که در این میان می توان گفت برزیل یکی از بزرگترین تولیدکنندگان است.

فواید قهوه

ابتدا بهتر است فواید این نوشیدنی را بررسی کنید. ما در لیست زیر به این مزایا اشار‌ه کرده ایم.

 نقش قهوه در دیابت

قهوه در مبارزه با دیابت نوع 2 نقش دارد. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که نوشیدن قهوه می تواند سندرم متابولیک (ترکیبی از دیابت، فشار خون بالا و چاقی) را کاهش دهد.

چربی سوزی

کافئین موجود در قهوه به بدن در تجزیه مولکول های چربی و سوزاندن چربی و سلول های سوختی در حین ورزش کمک می کند.

 ضد پارکینسون

مطالعات نشان داده است که کافئین موجود در قهوه تاثیر مثبتی در پیشگیری از بیماری پارکینسون دارد و نوشیدن چهار فنجان قهوه در روز می تواند خطر ابتلا به آن را تا 5 برابر کاهش دهد.

پیشگیری از سرطان

قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است، بنابراین با واکنش با رادیکال های آزاد، نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد.

فواید قهوه
فواید قهوه

مضرات قهوه

البته نوشیدن قهوه فواید زیادی دارد که در بالا به آن ها اشار‌ه کردیم. اما در هنگام نوشیدن آن نکات منفی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشار‌ه کرده ایم.

 مصرف در دوران بارداری

برخی مطالعات نشان داده اند که کافئین موجود در قهوه برای جنین مضر است.

 افزایش ضربان قلب

نوشیدن بیش از حد قهوه می تواند ضربان قلب را افزایش دهد، که می تواند مشکلاتی را برای افراد، به ویژه کسانی که بیماری قلبی دارند، ایجاد کند.

انواع مختلف دانه های قهوه چیست؟ (آشنایی با انواع قهوه و روش های دم کردن آن)

تا به حال می دانیم قهوه چیست و در کدام کشورها تولید می شود. اما وقتی برای خرید قهوه به فروشگاه می روید، دو نوع اصلی دانه قهوه پیدا می کنید: عربیکا و روبوستا. در زیر به بررسی این دو نوع دانه قهوه می پردازیم.

قهوه عربیکا

انواع قهوه عربیکا
قهوه عربیکا

قهوه عربیکا رایج ترین دانه قهوه است و بسیاری از مردم قهوه عربیکا را به دلیل عطر و طعم آن ترجیح می دهند. دانه های قهوه عربیکا قبل از بو دادن بوی زغال اخته و بعد از برشته شدن بوی شیرین و میوه ای می دهند.نکته جالب در مورد قهوه عربیکا این است که نسبت به روبوستا کافئین کمتری دارد.

قهوه روبوستا

انواع قهوه روبوستا
قهوه روبوستا

در مقایسه با قهوه رایج عربیکا، قهوه روبوستا دارای محتوای کافئین قوی تر و طعم قوی تری است. به دلیل طعم تلخ آن به عنوان قهوه فوری و برشته کننده استفاده می شود. بنابراین، اگر از قهوه برای القای خواب استفاده می کنید، استفاده از قهوه بدون کافئین انتخاب بهتری است زیرا کافئین بالایی دارد.

حتما بخوانید  معرفی خوشمزه ترین دمنوش برای مهمانی

قهوه لیبریکا

این نوع قهوه با طعم دودی و میوه‌ای، به دلیل تولید محدود و نادر بودنش، کمتر شناخته شده است.

قهوه اگزلتا

 این قهوه با طعم شکلاتی و میوه‌ای، به دلیل نادر بودن و قیمت بالا، در دسته قهوه‌های خاص و کمیاب قرار می‌گیرد.

انواع قهوه از لحاظ طبخ (آشنایی با انواع قهوه و روش های دم کردن آن)

اسپرسو و قهوه دم کرده دو روش مختلف برای دم کردن قهوه هستند که می توانند تأثیرات شگفت انگیزی بر طعم نوشیدنی داشته باشند. در تصویر زیر می توانید تفاوت های اساسی این دو را مشاهده کنید و سپس این تفاوت ها را با جزئیات بیشتری بررسی می کنیم. با خرید موکاپات و خرید ماگ می توانید قهوه دمی خوب و لذیذ را تجربه کنید.

اسپرسو چیست؟

قهوه اسپرسو
قهوه اسپرسو

برای تهیه اسپرسو باید از دستگاه اسپرسوساز مخصوص استفاده کنید. بنابراین بهترین روش برای نوشیدن قهوه به طور کلی خرید آن از کافی شاپ ها است. البته می توانید آن را در خانه درست کنید. اسپرسو سازها با عبور آب جوش از قهوه تحت فشار بالا، نوشیدنی با طعمی غنی تولید می کنند. به دلیل طعم قوی، بیشتر مردم آن را با آب (آمریکا) یا شیر (لاته) مخلوط می کنند.

قهوه دمی چیست؟

روش های مختلفی برای دم کردن قهوه در خانه و کافی شاپ وجود دارد. قهوه دمی طعم ملایم تری نسبت به اسپرسو دارد. برخلاف اسپرسو که آب را از طریق قهوه بسیار ریز آسیاب شده عبور می دهد، قهوه دم کرده شامل ریختن آب داغ روی تفاله قهوه یا اضافه کردن تفاله قهوه به آب جوش است. در هر دو روش، آب پس از حل شدن مقادیر زیادی پودر و عبور از فیلتر فلزی یا پارچه ای، آماده نوشیدن است.برای نوشیدن قهوه دمی خوشمزه خرید ماکاپات و خرید ماگ را به شما توصیه می کنیم.

انواع مختلف قهوه دمی

قهوه ترک

قهوه ترک
قهوه ترک

قهوه ترک روشی برای دم کردن قهو‌ه آسیاب شد‌ه در آب جوش است. هنگام تهیه قهوه ترک نوع دانه بسیار مهم است. باید مانند پودر باشد. همانطور که می دانید این قهو‌ه باید در قهو‌ه ساز که در معرض حرارت مستقیم است دم شود.

قهوه فرانسوی

قهوه فرانسوی
قهوه فرانسوی

معمولا از دستگاه های قهوه ساز برای تهیه قهوه فرانسوی استفاده می شود. در این دستگاه ها آب داغ روی قهوه می نشیند و از فیلتر عبور می کند و نوشیدنی آماده می شود. امروزه از فرنچ پرس ها برای دم کردن قهوه فرانسوی نیز استفاده می شود

قهوه کومیس

قهوه کومیس
قهوه کومیس

تفاوت اصلی کومکس با سایر قهوه های دمی فیلترهای آن است که روغن و تفاله قهوه بیشتری را از نوشیدنی پاک می کند.

قهوه های مبتنی بر اسپرسو

همانطور که گفتیم اسپرسو از قهو‌ه جلوتر است. ما در مورد اسپرسو صحبت کردیم. اما اکنون زمان آن رسید‌ه است که در مورد انواع قهوه بر پایه اسپرسو و تفاوت های آنها صحبت کنیم. همه این قهوه ها با استفاده از دستگاه کاپوچینو و مواد دیگری مانند نسبت های مختلف اسپرسو، شیر و خامه شیر، شربت شکلات یا آب تهیه می شوند. با خرید شات اسپرسو قهوه لذیذ را تجربه کنید و انرژی مطلوب را کسب کنید.

حتما بخوانید  کادو ولنتاین برای پسر چی بخریم؟

قهوه ماکیاتو

قهوه ماکیاتو
قهوه ماکیاتو

شبیه ترین قهوه به اسپرسو است. تنها تفاوت ماچاتو این است که شیر و خامه بسیار کمی دارد. شیر باعث کاهش سوزش مری می شود. ماکیاتو دو نوع بلند و کوتاه دارد.

قهوه ماکیاتو طعم ملایم تری نسبت به اسپرسو دارد. یک ماکیاتوی بلند از دو شات اسپرسو تهیه می شود و طعم قوی تری نسبت به نسخه کوتاه آن دارد. یک ماکیاتو کوتاه حاوی کافئین کمتری نسبت به یک ماکیاتو بلند است، اما هر دو به اندازه یک اسپرسو کافئین دارند. برای آشنایی با دم کردن قهوه در خانه این مقاله را مطالعه کنید.

قهوه آمریکایی

قهوه آمریکایی
قهوه آمریکایی

یک نوشیدنی صبحگاهی است و معمولا در وعده صبحانه میل می شود. به زبان ساده، Americano یک نسخه آبکی از اسپرسو است.

آمریکایی معمولا بدون شکر و طعم مصرف می شود. این نوشیدنی بسیار مقوی و معطر است و هیچ گونه خامه و شیری ندارد. آمریکایی ها تمایل دارند در وعده صبحانه مقدار زیادی کافئین بنوشند.

کافه لاته

کافه لاته
کافه لاته

این قهوه طعم ملایم تری دارد. یک لاته حاوی بیش از یک کف کننده شیر است. این قهوه شامل اسپرسو، کف شیر و فوم است. نسبت فلفل و شیر در لاتا بسته به ذائقه شخصی 1:3، 1:4 یا 1:5 است.

قهوه لاتا به دلیل وجود شیر طعم بسیار ملایمی دارد. در این نوع قهوه به ازای هر فنجان قهوه ۳ تا ۵ فنجان شیر اضافه می شود. این تلخی لاته را برای کسانی که به دنبال طعم کمی تند هستند عالی می کند. با توجه به درصد شیر موجود در قهوه لاته، کافئین کمتری دارد.

کاپوچینو

کاپوچینو
کاپوچینو

کاپوچینو به دلیل بافت خامه ای و طعم آن محبوب است. کلاهک کف شیر بیشتری دارد. هنگام سفارش درب به خاطر داشته باشید که حجم آن از لاته بیشتر است زیرا درصد کف شیر در خیار بیشتر از لاته است.

این نوشیدنی طعمی کرمی دارد و روی آن یک لایه خامه فرم گرفته است. کاپوچینو اغلب با مقداری پودر شکلات تزئین می شود.

موکا

موکا
موکا

یک نسخه شیرین تر و شکلاتی تر از موکا کاپوچینو. موکا ترکیبی از شکلات و قهوه است. موکا در دو نوع گرم و سرد وجود دارد و می توان آن را بنا به ذائقه میل کرد.

موکاها بسیار محبوب هستند زیرا طعم قهوه و شکلات داغ را ارائه می دهند. از آنجایی که موکا حاوی مقدار زیادی شیر و پودر شکلات است، ترشی مارماهی بسیار ظریف است. موکا غلظت نسبتاً کمی کافئین دارد، بنابراین فقط با خرید یک شات اسپرسو می توان آن را لذت برد.

آفوگاتو

آفوگاتو
آفوگاتو

آفوگاتو نه نوشیدنی سرد است و نه گرم، دمای آن بنا به ذائقه مشتری و باریستا (کافه یا چی قهوه) متفاوت است. آفاتو طعم متفاوتی نسبت به دانه قرمز دارد، بنابراین اغلب به عنوان یک دسر بر پایه قهوه شناخته می شود.

خامه ای و خوشمزه است. یک پیمانه بستنی وانیلی و یک شات اسپرسو، آفوگاتو را به دسر تبدیل می کند. تلخی و شدت طعم هویج در خوشمزگی بستنی آفوگاتو و وانیلی از بین می رود.

به عنوان یک نوشیدنی صبحگاهی توصیه نمی شود، آفوگاتو حاوی کافئین زیادی نیست و مقدار کافئین بسته به مقدار اسپرسو که اضافه می شود متفاوت است. خرید شات اسپرسو را پیشنهاد می کنیم.

نکاتی برای دم کردن قهوه‌ای خوشمزه

  • از قهوه تازه رست شده استفاده کنید.
  • قهوه را درست قبل از دم کردن آسیاب کنید.
  • از آب تصفیه شده با دمای مناسب استفاده کنید.
  • نسبت قهوه به آب را متناسب با سلیقه خود تنظیم کنید.
  • قهوه را بلافاصله پس از دم کردن بنوشید.

قهوه بدون شک یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است. اگرچه نوشیدن یک فنجان قهوه می تواند خستگی را کاهش دهد، اما این تنها خاصیت قهو‌ه نیست.  فواید بی نظیر قهو‌ه برای سلامتی را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.