‌تفاوت قمقمه های ورزشی و قمقمه های دیگر

خرید قمقمه فضانورد

 قمقمه از جنس فلزی، پلاستیکی یا شیشه ای مي باشد که توسط مسافران و ورزشکاران برای ذخیره و حمل آب مورد استفاده قرار میگیرد. این وسیله می تواند آب را برای مدتی خنک نگه دارد. برای خرید قمقمه ورزشی، قمقمه کودک و خرید انواع قمقمه های متفاوت با ما همراه باشید تا شما را با تفاوت قمقمه و شیکر و قمقمه های دیگر آشنا کنیم.

انواع قمقمه

1-  قمقمه نظامی: نوعی وسیله برای ذخیره آب که برای افراد نظامی استفاده می شود. این قمقمه ها معمولاً از جنس فلز آلومینیوم ساخته می شوند که وزن سبکی دارد و زنگ نمی زند. مدل های قمقمه پلاستیکی هم دیده می شود که بیشتر فلزی هستند تا سوراخ نشوند. یک کوله پشتی دارند که روی کمر نصب می شود.

2-  قمقمه دوچرخه: دوچرخه سواری ورزشی است که در آن بدن زیاد عرق می کند و آب زیادی از دست می دهد، بنابراین باید آب زیادی بنوشید. اکثر قمقمه های دوچرخه سواری از پلاستیک ساخته شد‌ه اند، البته مدل هایی از قمقمه های فلزی نیز وجود دارد. این مدل دارای پایه فلزی فنری است که بر روی یقه دوچرخه نصب می شود و می توانید در حین حرکت از قمقمه استفاده کنید.

3- شیکر: با این قمقمه می توانید آب را با میوه و پودرهای مختلف طعم دار کنید، بدون اینکه آن را با آب مخلوط کنید. بلکه فقط طعم آن ماده وارد آب می شود. بیشتر بدنسازان از این قمقمه برای ترکیب مکمل ها و انرژی با آب استفاده می کنند. لازم به ذکر است که مخزن آنها از حجم اصلی قمقمه جدا بوده و نگران کم شدن حجم قمقمه به دلیل وجود مخزن نباشید.
4- نی دار : همانطور که می دانید دمای بدن در حین فعالیت های ورزشی افزایش می یابد. هنگامی که آب می نوشید، دندان های شما گرم می شوند و آب سرد می تواند آسیب جدی به دندان های شما وارد کند. بنابراین بهتر است آب را با نی بنوشید که به دندان ها برخورد نکند. همچنین دندان های بسیاری از افراد به تغییرات دمایی بسیار حساس هستند و با نوشیدن آب درد می گیرند.

5- قمقمه کتابی: این قمقمه ها برخلاف مدل های قبلی کاملاً تخت هستند به همین دلیل به آن قمقمه کتابی می گویند. یکی از راه های کاهش حجم قمقمه بدون کاهش حجم آب، تغییر شکل قمقمه از بطری به کتابی است. با این کار قمقمه بدون کاهش میزان آب، کمترین فضای کوله پشتی را اشغال می کند.

لازم به ذکر است که در برخی مدل ها حجم آب این قمقمه ها چندین برابر مدل های دیگر است. برای آشنایی با تفاوت قمقمه های ورزشی و خرید قمقمه کودک با ما همراه باشید.

نکات ویژه خرید قمقمه

قمقمه از مواد مختلفی مانند فلز فولاد ضد زنگ، فلز آلومینیوم و گاهی شیشه پلاستیک ساخته شد‌ه است. اگر قمقمه فلزی انتخاب می کنید توجه داشته باشید که فلز باید ضد زنگ باشد زیرا در صورت زنگ زدگی رنگ و بوی آب تغییر می کند و در نهایت خود قمقمه از بین می رود. مدل شیشه ای را نمی توان در دوچرخه سواری استفاده کرد زیرا در صورت افتادن خورد می شود.

اندازه و وزن قمقمه

دومین نکته ای که در هنگام خرید قمقمه کودک باید به آن توجه کرد اندازه و وزن آن است. اندازه قمقمه را باید با توجه به اندازه جیب و کوله پشتی که قرار است در آن قرار دهید انتخاب کنید،

ظرفیت قمقمه

ظرفیت قمقمه به این معنی است که حجم بطری چقدر است. این نوع فعالیت ورزشی شماست که میزان حجم مورد نیاز شما را تعیین می کند. اگر زیاد ورزش کنید قطعا بدنتان به آب بیشتری نیاز دارد زیرا بدنتان بیشتر عرق می کند. اما اگر به قمقمه برای پیاده روی معمولی نیاز دارید، یک بطری با ظرفیت کم نیز به همین خوبی عمل می کند.

حتما بخوانید  روز زن چی بخریم؟

شستشوی آسان

طراحی قمقمه باید به گونه ای باشد که به راحتی قابل شستشو باشد. حتی اگر قمقمه از مواد خوبی ساخته شد‌ه باشد اما قابل شستشو نباشد، قمقمه بی ارزش خواهد بود زیرا بهداشت بسیار مهم است. یک بطری آلوده احتمالا سلامت شما را به خطر می اندازد. بنابراین باید به قابلیت شستشوی آسان توجه ویژه داشت.

مکانیزم درب

برخی از مدل های قمقمه دارای درب فشاری هستند، یعنی می توانید با فشار دادن و کشیدن درب آن ها را باز و بسته کنید. اگر این نوع قمقمه از دست شما به زمین بیفتد، تمام یا بخشی از مایع داخل آن ریخته می شود. نمونه هایی هم هست که درب آن را با پیچ باز و بسته می کنند و مایع داخل آن ها اصلا بیرون نمی ریزد مگر اینکه درب قمقمه بسته باشد.

قیمت خرید قمقمه

در نهایت باید به قیمت قمقمه دقت کنید. به سراغ مدل های خیلی ارزان نروید، زیرا کیفیت لازم را ندارند. همیشه مدل هایی را خریداری کنید که کیفیت متوسط ​​به بالا دارند. مدل های بسیار ارزان فقط وقت و پول شما را هدر می دهند.

‌تفاوت قمقمه و شیکر

 انواع مختلفی شیکر وجود دارد. شیکرهای از جنس پلاستیک گرفته تا  شیکرهای برقی و فلزی نیز در این سال ها مورد استقبال قرار گرفته شده است. به طور کلی شیکر مصرف مکمل های ورزشی  را آسان می کند به طوری که می توان گفت شیکر ورزشی مهمترین وسیله ورزشی است. شیکرها به طور ویژه برای مخلوط کردن مکمل هایی مانند پروتئین و… طراحی شده اند.

کاربرد قمقمه ورزشی

قمقمه ورزشی با قمقمه های دیگر متفاوت است، زیرا مکانیزم خاصي دارند. آنها هرگز زنگ نمی زنند، خرد نمی شوند و پوسته نمی شوند و حتی آب از آن نشت نمی کند. همزن های توپی و پروانه ای، صافی های داخلی و حتی موتورهای برقی یا شارژی در شیکرها وجود دارد که صنعت اختلاط دستی مواد کم حجم را متحول کرده است.

توپ فلزی داخل شیکرها و تیغه همزن از فولاد ضد زنگ ساخته شد‌ه است که حتی غلیظ ترین مواد را با هم مخلوط می کند. موز، کره بادام زمینی، پودرهای پروتئین غلیظ، عسل، شربت های مختلف و … را می توان در این میکسرها ترکیب کرد و به بهترین حالت صاف و یکدست تبدیل شد.


استفاده از شیکر برای ورزشکاران در حین ورزش و حتی بعد از تمرین و تقویت بسیار مفید است و از نظر ارگونومیکی با قفلی آسان درب آن ها به راحتی باز می شود و باعث می شود به عنوان یک بطری آب فعال در سبک زندگی افراد جایگاه ویژه ای داشته باشد. حتی مخلوط کردن میوه های مختلف با آب ساده و استفاده از یخ در این همزن ها و همچنین تهیه یخ کافی برای هر فرد چه در منزل و چه در محل کار لذت بخش است.

انواع قمقمه ورزشی 

قمقمه ورزشی، مدل های مختلفی دارند و دلیل تفاوت آن ها در ظاهر، ابعاد، ظرفیت، چند تکه بودن و رنگ آنهاست. تمامی مدل های مختلف شیکر دهانه باز می باشند که مخصوص مخلوط کردن انواع پودرها یا مکمل های ورزشی می باشند.

شیکرهای یک تیکه

این مدل شیکرها فاقد مخزن پودر و قرص می باشد. داخل این شیکر یک توپ پلاستیکی وجود دارد که مخصوص ترکیب پودرها یا مکمل های ورزشی می باشد. مدل روکش شیکرهای یک تکه پیچی یا ضامنی می باشد و یکی از ویژگی های بسیار خوب آنها این است که مواد داخل آن به هیچ وجه نشتی ندارد که موضوع بسیار مهمی در انتخاب شیکر می باشد.

حتما بخوانید  آشنایی با انواع قهوه و روش های دم کردن آن

شیکرهای دو تکه

شیکرهای دو تکه دارای مخزن مخصوص پودر یا مکمل های ورزشی هستند و با وجود این مخزن دیگر نیازی به حمل مکمل یا پودرهای ورزشی خود در ظرف جداگانه ندارید. ضمناً در برخی از شیکرهای دو تکه محفظه ای در ابعاد کوچک وجود دارد که برای قرص های ورزشی مناسب است. مواد پلاستیکی به کار رفته در این شیکرها پلاستیک های غیر سمی و فشرده می باشد که از ویژگی های مهم این شیکرها می باشد.

 شیکر سه تکه 

شیکرهای سه تکه علاوه بر مواد پلاستیکی باکیفیت و غیر سمی، دارای دو مخزن پودر برای قرص و پودر نیز می باشد و از مخزن قرص نیز می توان برای پودر یا مکمل استفاده کرد.

اگر به باشگاه‌ها رفته‌اید، حتما قمقمه های مخصوصی را با چند ورزشکار حرفه‌ای دیده‌اید. این شیکرها کمی با سایر شیکرهای بدنسازی متفاوت هستند. در واقع تعداد کمی از آنها پیشرفته تر هستند. این شیکر مانند سایر شیکرهای بدنسازی وظیفه اختلاط مواد با آب را دارد با این تفاوت که در شیکرهای پروتئینی یک سری لوازم مانند توری، فنر و واشر سیلیکونی وجود دارد.

قمقمه ورزشی برقی

شیکرهای برقی از یک موتور الکتریکی و تیغه های پلاستیکی یا تیغه های فلزی تشکیل شده و با برق کار می کنند. شیکرهای برقی معمولاً قابل شارژ یا باطری هستند. از شیکرهای برقی شارژی با تیغه های فلزی می توان برای تهیه شیر موز، آب میوه های مختلف و اسموتی ها علاوه بر ترکیب فوق العاده مکمل استفاده کرد.

 شیکر  دو مخزن

یکی از جذاب ترین انواع شیکر ورزشی است. شیکر دو مخزن دارای دو مخزن مجزا است که برای مصرف همزمان دو مکمل ورزشی استفاده می شود. دو مخزن کاملا جدا شده این شیکر از مخلوط شدن دو مکمل جلوگیری می کند و می توانید قبل از رفتن به باشگاه این دو مکمل را با هم مخلوط کرده و با خود به باشگاه ببرید. شیکرهای دو مخزن نیاز شما به دو شیکر مجزا را برطرف کرده و ظرفیت خوبی را برای شما فراهم می کند.

نحوه استفاده از شیکر ورزشی

بدنسازان با مخلوط کردن پودرهای پروتئینی و استفاده از آنها در حین تمرین، انرژی و کالری های متعددی دریافت می کنند و این وسیله یکی از ملزومات تمرینی آنها محسوب می شود. زیرا آنها برای عضله سازی و حجیم شدن بهتر به این ترکیبات پروتئینی نیاز دارند.
در شیکرها محفظه های داخلی یا خارجی برای نگهداری مواد خشک مانند پودرها و قرص های انرژی وجود دارد. که ورزشکاران می توانند به میزان لازم پودر و تعداد قرص ها را در این مکان های مخصوص بریزند و خیلی راحت در بطری میکسر بریزند و در سالن بدنسازی تکان دهند و بعد از آماده شدن بخورند.

توپ فلزی داخل شیکرها همزن خوبی محسوب می شود. مثلا وقتی مخلوطی درست کردید و داخل یخچال گذاشتید کم کم مواد جا می افتند و این توپ لرزان مواد ته نشین شد‌ه را بهتر با هم مخلوط می کند و دوباره یک مخلوط همگن به شما می دهد. بنابراین، اگر نوع شیکر شما برقی یا شارژی نیست، حتما فنر شیکر یا توپ آن را همیشه داخل بطری حمل کنید تا بتوانید مخلوط جامد و مایع خوبی برای خود تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.